Jak na pneu

Dobře zvolená pneumatika znamená kvalitní požitek z jízdy. Důležitá je přilnavost. Věnujte proto výběru pneumatik zvláštní pozornost. Jde o bezpečnost Vaší, ale i ostatních účastníku provozu. Investice, které nastanou v případě, kdy Vám motorka podklouzne v důsledku špatných pneumatik jsou mnohdy, nemalé.



Skladování pneumatik

Neobuté pneumatiky se skladují nastojato (je dobré s nimi občas pootočit) a obuté na ráfcích naležato - pokud máte náhradní ráfky. Ideální je uložit pneumatiky na suché a tmavé místo (UV záření jim nesvědčí), také by mělo být dobře odvětrané, jelikož benzínové a jiné výpary jim škodí. Výrobci uvádějí, že neobuté pneumatiky v připadě dobrého skladování vydrží kolem pěti let.

garáž labyrint oficiální pneumatiky na motocykl - feilegriananailigh.com

 


Zajíždění pneumatik

Závodníci zajedou své sliky už v první nebo druhé zatáčce (to je jasné, už od rána mají pneumatiky obalené v nahřívácích), silničním pneumatikám je dobré na okruhu nechat aspoň jedno kolo. Není přesně stanovena žádná vzdálenost pro zajetí gum.

Když obujete nové pneumatiky, je jejich povrch kluzký (to proto, aby šly dobře vyklopit z formy při výrobě). Proto je potřeba je důkladně očistit.

Existují různé způsoby, jak to provést. První je postupné a pozvolné zvětšování náklonů během jízdy. Po 100 km je předpoklad, že už jste s motorkou dostatečně zatáčeli jak doleva, tak doprava a pneumatika by měla být od klouzku očištěná.

Druhým způsobem očištění gum od klouzku je přes chemii – hadr namočit do čističe na brzdy nebo do benzínu a jen lehce otřít.

Nejjednodušší možnost je pneumatiku mírně obrousit smirkovým papírem.

 

Pneumatiky na motorku a vše, co s nimi souvisí - MOTOHOUSE

 

Ojetá pneumatika

Co se týče takzvaného ojetí pneumatiky, musíme brát v potaz několik aspektů, které při ojetí pneumatik vznikají.

  1. Legislativní, kdy hloubka penumatiky nesmí být pod 1,6 mm, což nás při porušení vystavuje nebezpečí pokuty od policie.

  2. U mnohých penumatik vidíme, že ojetí je nestejnoměrné. Tím se mění profil (tvar pneumatiky), to je např. sjetý prostředek u zadní pneumatiky, nebo "oskákaná" do V sjetá pneumatika. Toto nám rapidně změní chování motocyklu třeba při průjezdu zatáčkami. Motorka neposlouchá tak, jak by měla a následkem může být dopravní nehoda.

  3. U ojeté pneumatiky se mohou objevovat praskliny a různá narušení, jak běhounů tak kostry, což může mít za následek defekt a ztrátu kontroly nad motocyklem.

  4. Je důležité upozornit i na to, že při účasti na dopravní nehodě může pojištovna krátit plnění při zjištění, že motocykl měl pneumatiky sjeté nebo byl použit nevhodný rozměr.

Opotřebení a poškození moto pneumatik » Oponeo


Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách

Doporučujeme hustit pneumatiky na tlak uváděný výrobcem, pokud nemluvíme o jízdě na uzavřených sportovních okruzích, kde se hustění pneumatik řídí jinými pravidly.

Výrobce většinou uvádí hustění pro jízdu v jednom a jízdu se spolujezdcem, a to z toho důvodu, aby nedocházelo k deformaci konstrukce penumatiky a jejímu špatnému sjíždění.

Často k nám přijíždějí zákaznici, kteří mají pneumatiku podhuštěnou. To se projevuje právě změnou tvaru pneumatiky a defakto tato penumatika je pro plynulou jízdu v zatáčkách nepoužitelná (je hranatá).

U tohoto bodu ještě zmiňme, že správné hustění pneumatik prodlužuje jejich životnost a ovladání motocyklu je lehčí.


TLAK PNEUMATIK | AluaPneu.cz

 

Změny tlaku za studena a za tepla

Tyto změny vždy závisí na výchozím tlaku a na konkrétní pneumatice, kterou máte obutou. Každopádně změny probíhají v rozpětí 0,5 až 1 atmosféry, v extrémních případěch i více. To je důvod, proč se při ježdění na okruhu pneumatiky hustí méně -silně se zahřívají a tlak stoupá. V zásadě se na trati fouká kolem 2 atmosfér (předek víc, zadek míň).Při nízkém tlaku je motocykl neklidný zvláště v zatáčkách, při vysokém tlaku odskakuje kolo, protože pneumatiky částečně tlumí nerovnosti.


 

Označování motocyklových pneumatik

Samozřejmě na pneumatice je jednak název výrobce, ale i model pneumatiky. Motocyklové pneumatiky se označují různými způsoby. Nejčastěji však metrickým značením.

Označení 120/70 ZR 17 udává, že šířka profilu je 120 mm. Číslo za lomítkem je výška profilu pneumatik, nikoli však v milimetrech. Je to údaj, udávající v procentech poměr výšky a šířky profilu. U rozměru 120/70 to znamená, že výška je 70% ze 120 mm, tedy v tomto případě 84 mm.

Na pneumatice je samozřejmě i zátěžový index , který udává maximální povolené zatížení pneumatiky a neměl by být překročen.

Na boku pneumatiky najdeme údaj o konstrukci pneumatiky. V dnešní době je většinou radiální. Dozvíte se detailní popis materiálů kostry a z kolika vrstev se pneumatika skládá - to je třeba "Tread plies 2 Rayon 1 Polyamide".

Důležitým označením je, jestli budeme potřebovat duši (TT nebo Tubetype) či nikoli (TL nebo Tubeless) a kde byla vyrobena.

Na několika místech ze strany najdete písmena TWI (indikátor opotřebení běhounu), který ukazuje, kde jsou ve vzorku kontrolní značky.

Na pneu je i datum výroby. V prolisovaném oválu na boku jsou čtyři číslice, z nichž první dvě udávají týden a druhé dvě rok výroby. Například číslo 1109 říká, že pneumatika byla vyrobena v jedenáctém měsíci roku 2009.


Označení motocyklových pneumatik

 

,,-“ - diagonální pneumatika

,,B´´ - diagonální pneumatika s nárazníkem

,,R´´ - radiální pneumatika

,,TT´´ - TUBE TYPE – dušová pneumatika

,,TL´´ - TUBELESS – bezdušová pneumatika

,,M/C´´- pneumatika na motocykly

,,A´´ - pneumatika speciální verze

,,NHS´´ - Not for highway service označení pneumatik jenom pro závodní použití

,,RF´´ - (relnforced) zesílená pneumatika

,,Rear´´ - zadní penumatika

,,Front´´ - přední pneumatika

 

180 - nominální šířka pneumatiky v milimetrech

55 - profil pneumatiky, 55% ze šířky

ZR - označení pro Radiální pneu

3W - zátěžový a rychlostní index, max. 365kg a 270Km/h

 

 

 

 

 

 

 

Nic nenalezeno

0 produktů k porovnání PorovnáváníZobrazit porovnávání