Jak na pneu



Jak na pneu



Dobře zvolená pneumatika znamená kvalitní požitek z jízdy. Důležitá je přilnavost. Věnujte proto výběru pneumatik zvláštní pozornost. Jde o bezpečnost Vaší, ale i ostatních účastníku provozu. Investice, které nastanou v případě, kdy Vám motorka podklouzne v důsledku špatných pneumatik jsou mnohdy nemalé.





Skladování pneumatik

Neobuté pneumatiky se skladují nastojato (je dobré s nimi občas pootočit) a obuté na ráfcích naležato - pokud máte náhradní ráfky. Ideální je uložit pneumatiky na suché a tmavé místo (UV záření jim nesvědčí) také by mělo být dobře odvětrané, jelikož benzínové a jiné výpary jim škodí. Výrobci uvádějí, že neobuté pneumatiky v připadě dobrého skladování vydrží kolem pěti let.


Zajíždění pneumatik

Závodníci zajedou své sliky už v první nebo druhé zatáčce (to je jasné už od rána mají pneumatiky obalené v nahřívácích), silničním pneumatikám je dobré na okruhu nechat aspoň jedno kolo. Není přesně stanovena žádná vzdálenost pro zajetí gum.

Obujete nové pneumatiky, a jejich povrch je kluzký (to proto, aby šly dobře vyklopit z formy při výrobě) je potřeba je pořádně očistit. Toho dosáhnete postupným a pozvolným zvětšováním náklonů. Po 100 km je předpoklad, že už jste s motorkou zatáčeli jak doleva, tak doprava. A tudíž by měla být pneumatika od klouzku očištěná. Druhým procesem k očištění gum od klouzku je přes chemii – hadr namočený do čističe na brzdy nebo do benzínu a jen lehce otřít. Nejjednodušší možnost je pneumatiku mírně obrousit smirkovým papírem .

 

Ojetá pneumatika

Co se týče takzvaného ojetí pneumatiky, musíme brát v potaz několik aspektů, které při ojetí pneumatik vznikají.

  1. Legislativní, kdy hloubka penumatiky nesmí být pod 1,6 mm což nás při porušení vystavuje nebezpečí pokuty od policie.

  2. U mnohých penumatik vidíme, že ojetí je nestejnoměrné. Tím se mění profil (tvar pneumatiky) to je např. sjetý prostředek u zadní pneumatiky, nebo oskákaná do V sjetá pneumatika. Toto nám rapidně změní chování motocyklu třeba při průjezdu zatáčkami. Motorka neposlouchá tak, jak by měla a následkem může být dopravní nehoda.

  3. U ojeté pneumatiky může docházet i k prasklinám a různým narušením, jak běhounů tak kostry, což může mít za následek defekt a ztrátu kontroly nad motocyklem.

  4. Je důležité upozornit i na to, že při účasti na dopravní nehodě může pojištovna krátit plnění při zjištění, že motocykl měl pneumatiky sjeté nebo byl použit nevhodný rozměr.


Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách

Doporučujeme hustit pneumatiky na tlak uváděný výrobcem. Pokud nebudeme mluvit o jízdě na uzavřených sportovních okruzích, kde se hustění pneumatik řídí jinými pravidly. Výrobce většinou uvádí hustění pro jízdu v jednom a jízdu se spolujezdcem, a to z toho důvodu, aby nedocházelo k deformaci konstrukce penumatiky, a jejímu špatnému sjíždění. Mnohokrát k nám přijíždějí zákaznici, kteří mají pneumatiku podhuštěnou. To se projevuje právě změnou tvaru pneumatiky a defakto tato penumatika je pro plynulou jízdu v zatáčkách nepoužitelná (je hranatá :-). U tohoto bodu ještě zmíníme, že správné hustění pneumatik prodlužuje jejich životnost a ovladání motocyklu je lehčí.




Změny tlaku za studena a za tepla

Závisí to vždycky na výchozím tlaku a na konkrétní pneumatice, kterou máte obutou, každopádně ty změny probíhají v rozpětí 0,5 až 1 atmosféry, v extrémních případěch i více. To je důvod, proč se při ježdění na okruhu pneumatiky hustí méně - protože se silně zahřívají a tlak stoupá. V zásadě se na trati fouká kolem 2 atmosfér (předek víc, zadek míň).Při nízkém tlaku je motocykl neklidný zvláště v zatáčkách, při vysokém tlaku odskakuje kolo, protože pneumatiky částečně tlumí nerovnosti.

Označování motocyklových pneumatik

Samozřejmě na pneumatice je jednak název výrobce, ale i model pneumatiky. Motocyklové pneumatiky se označují různými způsoby. Nejčastěji však metrickým značením. Označení 120/70 ZR 17 udává, že šířka profilu je 120 mm. Číslo za lomítkem je výška profilu pneumatik, nikoli však v milimetrech. Je to údaj, udávající v procentech poměr výšky a šířky profilu. U rozměru 120/70 to znamená, že výška je 70% ze 120 mm, tedy v tomto případě 84 mm. Na pneumatice je samozřejmě i zátěžový index , který udává maximální povolené zatížení pneumatiky a neměl by být překročen.Na boku pneumatiky najdeme i údaj o konstrukci pneumatiky. Většinou je dnes radiální. Dozvíte se detailní popis materiálů kostry a z kolika vrstev se pneumatika skládá - to je třeba to "Tread plies 2 Rayon 1 Polyamide". Důležitým označením je, jestli budeme potřebovat duši (TT nebo Tubetype) či nikoli (TL nebo Tubeless) a kde byla vyrobena. Na několika místech ze strany najdete písmena TWI (indikátor opotřebení běhounu), který ukazuje, kde jsou ve vzorku kontrolní značky. Na pneu je i datum výroby a to v prolisovaném oválu na boku jsou čtyři číslice, z nichž první dvě udávají týden a druhé dvě rok výroby. Například číslo 1109 říká, že pneumatika byla vyrobena v jedenáctém měsíci roku 2009.


Označení motocyklových pneumatik



,,-“ - diagonální pneumatika

,,B´´ - diagonální pneumatika s nárazníkem

,,R´´ - radiální pneumatika

,,TT´´ - TUBE TYPE – dušová pneumatika

,,TL´´ - TUBELESS – bezdušová pneumatika

,,M/C´´- pneumatika na motocykly

,,A´´ - pneumatika speciální verze

,,NHS´´ - Not for highway service označení pneumatik jenom pro závodní použití

,,RF´´ - (relnforced) zesílená pneumatika

,,Rear´´ - zadní penumatika

,,Front´´ - přední pneumatika



180 - nominální šířka pneumatiky v milimetrech

55 - profil pneumatiky, 55% ze šířky

ZR - označení pro Radiální pneu

3W - zátěžový a rychlostní index, max. 365kg a 270Km/h